Kalendarz wydarzeń
Oszukana na „pracownika banku” straciła ponad 40 tys. zł

Mimo wielu apeli i ostrzeżeń Policji dotyczących oszustw internetowych, kolejna osoba nie dała się uchronić przed utratą pieniędzy. Jedna z mieszkanek powiatu uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku i chcąc uchronić swoje oszczędności, straciła ponad 40 000 zł.
We wtorek (24 czerwca) do Posterunku Policji w Rybnie zgłosiła się 46. latka, która padła ofiarą oszustwa na „pracownika banku”.
— Dzień wcześniej z kobietą skontaktowała się osoba podająca za pracownika banku i poinformowała ją, że ktoś próbuje wziąć na jej dane kredyt w banku i aby ochronić swoje pieniądze musi przelać środki na podane przez tą osobę konto — mówi oficer prasowy Justyna Nowicka. — Przestraszona kobieta dokonała przelewu w walucie euro na wskazane konto, w wyniku czego straciła w przeliczeniu na polską walutę kwotę ponad 40 700 zł
Policja apeluje
Bądź ostrożny i zachowaj rozsądek podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji) upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni podając się za pracownika banku, faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia, czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.
Ta sama zasada dotyczy sytuacji, kiedy ktoś z naszych znajomych czy bliskich, prosi o przesłanie kodów BLIK do realizacji płatności, kontaktując się z nami za pomocą komunikatora. Zanim udostępnisz komuś kod, zadzwoń do tej osoby i zapytaj, czy na pewno to ona do nas pisała i prosiła o pomoc finansową. Nigdy nie przesyłaj kodów, jeśli nie upewnisz się, że osoba, której je udostępniasz jest tą właściwą. Potwierdź prośbę kontaktując się z nią telefonicznie, słysząc jej głos w słuchawce. Jeśli osoba nie odbiera, nie podawaj kodu, to może być oszust.
I przestrzega
Jeśli otrzymałeś prośbę o „pożyczkę” i podanie kodu BLIK przez znajomego, rzekomy pracownik banku prosi Cię o podanie danych osobowych i dostępowych do konta przez telefon lub zainstalowanie aplikacji bądź przelanie pieniędzy na wskazane konto, a może dostałeś link z dopłatą do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!
Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
- Nie przekazujemy pieniędzy obcym osobom
- Nie przesyłamy pieniędzy, na podane przez obce osoby, numery kont
- Nie podajemy nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe
- Nie przekazujemy obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
- Nie klikamy w przesyłane, niesprawdzone linki
W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji, najlepiej powiadomić policję.
(grafika przedstawia dwa telefony komórkowe i dwie osoby, ilustracja do oszustwa na „pracownika banku”)